Saturday, April 2, 2011

golden spruzzo chickens and milky soohoonish cabbage

i like saturday!sebab?i can wake up late n cook something special..not la dat special just x mcm2 weekdays yang agak simple hehe..
so,for today i like to eat chicken since this week,macam lum masak ayam lagi(ayam mahal giler kan skang?hampagas tol!)pikir punya pikir..nk masak ayam masak apa ek?ding!teringat ayam percik yang my lovely sis~HUDA masak haritu..sedap gak tu ^_^ jadi menu arini..ayam percik ngan sayur kobis masak lemak(gegegege..tu rupanya nama sebeno entri aku arini hahahaha)
cek dlm fridge-sume bebahan ada..ok,setel..mari berketang-ketung kat dapur hihi
bahan2 tuk masak ayam percik ni senang je
u may just need 4 garlics,4 shallots, an inch of halia and 2 sticks of lemon grass(serai)..blend all those ^_^ and tuang dlm frying pan yang dah panas,
since kami xmakan kalau xpedas,i put 2 spoon of blended chillies
and some tumeric powder(nk lagi sedap guna kunyit hidup kata adik aku)..stir them well.
eh lupa lak nk gtau..ayam tu kena goreng lu..tapi arini nk wat kelainan konon..aku grill atas pan ngan minyak sikit je;so..ayam tu nnti kan akan kuarkan minyak..jd minyak tu la aku guna wat masak kuah dia ni..ok,berbalik pada kuah tadi,dah agak2 naik minyak..masukkan ayam n tambah air sikit ngan santan kelapa(aku guna uht coconut milk ayam brand tu je)..godek2 sikit..bila kuah dah pekat n dah mendidih..siap la ayam percik tu..senang je kan?
tak caya???cuba la korang buat ^________^


tadaaa...ni la hasilnya..sedap! yang sayur kobis tu..korang sure tau camne nk masak kan?
basic cooking je tu..miahahahahah..
** HAPPY COOKING**

2 comments:

  1. dapnye...amik resepi ek hehe
    nk ltk blog ko kt blog aku lah ek..snang amik resepi ngeh ngeh..

    ReplyDelete