Friday, April 1, 2011

veggie fritters

salam sumer...arini saje nk kongsi pasal fritters or dalam bahasa mudahnya..jemput2 ^_^ hihi
jejemput ni salah satu faveret aku,xkira la tuk b1st ke,hi-tea ke..kadang2 kitorg wat dinner pun ada..haha sampai pernah satu ketika my beloved mommy ada sound"ko ni x reti wat makanan lain ke?sik goreng jejemput je??"hahahaha nk wat caner..sedap!
kat family kitorg,xsemestinya jejemput ikan bilis yang common tu je,jejemput taugeh la(yg ni spesel skit sebab tambah yis,so dia kembung sikit),jejemput sayur,jejemput k
entang n xlupa jejemput pisang. aku pernah jual jejemput ni kat kantin skola agam
a my mum 2 years back ngan my dad..happening sebab mesti sold out. yerlah,bebudak ni jual apa2 pun habes ^_^
semlm aku wat jejemput sayur. 1st time makan kat kuantan @kemaman kopitia
m. n of coz la sedap n harga tak hengat,tapi agak mahal la tuk jejemput hehehe..so bila balik muar we decided to try the jejemput..n yeay!jadi hehehehe..tapi tu
k kali ni,aku wat kecik2 je..xde senduk nk wat mcm kat kemaman kopitiam
tu..n yang penting,rasa dia sedap camtu ^_^
ni bahan2 yang diperlukan,ikan bilis+kacang panjang+carrot+telur+bawang besar+air+tepung+air garam+minyak
memula,bancuh air garam,pastu tambah tepung+segala sayur2+ikan bilis+telur(kalau nk kasi lembut letak 2biji telur)..n then letak air sikit2,jangan kacau laju or kuat sangat,nnti liat plak..so the tips is kacau dr dalam ke luar,n agak2 dah sebati benti..jangan godek2 lagi..kang liat..aku xjamin eh..
aku suka makan jejemput yang lembut+xbape padat ngan tepung..so aku bancuh dengan air yang agak banyak(tapi xle banyak sangat)..kira adunan tu jadi camni la..xcair sangat x pekat


after that,jejemputkan ke dalam minyak panas..aku guna sudu hehe..kalo camtu takleh panggil jejemput la ek..sesudu?hahahaha ..goreng sampai theu turn to golden brown or garing..

angkat dr kuali,toskan..n ready to serve!senang kan..sedap dimakan ngan sos+mayonis..tapi since i married to this mamat jawa yang amat ni..kami makan ngan sambal kicap..hehe terbaek,aku pun dah jd x reti nk makan ngan sos dah..hahaha kuat pengaruh jawa my dear hubby ni kan?hampagas tol!

jadi,selamat mencuba kengkawan..simple tapi mengenyangkan ^_^
KENAPA PERLU BELI KALAU BOLEH MASAK SENDIRI?
**curi tagline DANI from TIRAMISU hehehehe

No comments:

Post a Comment