Thursday, April 7, 2011

hot zesty lemon chicken ^_^



ada2 je kan?ntah la,apsal ntah mggu ni sampai umah je rasa malas nk masak tu datang membuak2..penat kot,dlm kepala bila dah sampai umah tu rasa nk tido je huhu tapi..mengenangkan ada tanggungjawab tuk mengisi perut seseorang..yang kalau dia lapo macam apa ntah muka dia..dr sakit hati bek aku masak je la..aku gak yang dapat makan nnti hehehehe
"jadinya..mo masak apa kita ari ni?"kata ku didalam hati.
dlm freezer ada ayam..tgk2 ada labu..lama dah aku beli labu ni,so masak sayur lemak labu..ok setel!ayam lak..nk masak apa?aku pun sama pikir sama siang bawang n wat je la ikut gerak hati n apa yang dicapai dek tangan ni..hahahaha nasibler..aku men hantam saja,maka....terjadila resipi hot zesty lemon chicken ni..wah,hebat tak?hebat kan..hahaha
haha perasan gilos!!
ni la rupa masakan saya hari ni..looks delicious rite?n sure it tastes delicious too!haha
so pada sesapa yang nk try resipi campak2 ni..camni:
3 ketul chicken ribs~potong kekecik (xkesah le korang nk guna bahagian mana pun)
4 biji bawang putih-dikisar
4 biji bawang kecil-dikisar
1/2 biji bawang besar
2 biji cili hijau-dikisar
2 biji cilil merah-dikisar
3 biji cili padi - dikisar
1 batang serai
lemon(aku guna 1/2 je)
garam + gula secukup rasa

cecara:
1)gaul ayam ngan kunyit+garam n goreng.agak2 dah separuh masak angkat n toskan minyak.
2)panaskan kuali n minyak(amik minyak yg wat goreng ayam td sket) n masukkan la segala menda yang dah dikisar(bawang putih,bawang kecil,lada hijau+merah n cilipadi tadi) td dan serai yang telah dititik2-
3)kacau2 sampai garing or naik bau.
4)tambah la garam n gula secukup rasa.biarkan ayam mesra ngan segala mende tadi. tapi careful jangan sampai ayam overcooked..dah x sedap!
5)bila agak2 dah mendidih..tabur la bawang2 besar td n perah lemon dan kulit lemon dipotong halus..n masukkan sekali dalam kuali.
7)bila kuah dah mendidih..tutp api.
8)dah siap!
selamat mencuba ^_^



ni la rupa sayur labu brokoli masak lemak..pun yummy!

No comments:

Post a Comment