Tuesday, August 2, 2011

anemic..NO MORE!

halloo..pose kah arini?INSYAALLAH kita semua diberikan kekuatan olehNYA tuk meneruskan ibadah rukun islam yg ke3 ni ngan jayanya dan penuh barokah(dah mcm ustazah kat TV lak haha)
actually,arini aku baru je balik dr follow-up checkup kat KK Dengkil. nape kat Dengkil?sebab x larat nk drive dr Kota Warisan - Seri Kembangan. dah le punya ramai manusia kat situ.kalau kat Dengkil ni..bleh la layan lagi..xlah 2-3 jam masa aku terbuang cam tu..td aku sampai kul 2pm..dlm 2.23 pm dah setel..siap dah g farmasi amik ubat lagi..yeah,camni la baru pantas n efisyen(padahal xramai org!haha)
aku kena follow-up sbb during my last visit,my HB was recorded quite low..sipi2 bahaya la kata Pn nurse tu,panjang lebar dia explain kat aku pasal anemia ni..n apa yg bahaya tuk aku n baby..bila dengo tu,wah..sedikit cuak pun ada. Pada yg x tau anemia tu apa..ia nya disebabkan kekurangan sel darah merah..sel drh merah ni agak critically important since diorg ni yang carry oxygen throughout our body..jadi,bila sel kurang,kurang la pengaliran oxygen..jd dikhuatiri baby bleh lemas..euhhh,NAUZUBILLAH! bila lack of oxygen gak wat kita or preggy moms ni jadi cepat penat,xde tenaga nk wat pape..lemah je,muka pun nampak pucat je.
punca2 bleh terjadinya anemia ni sbb kekurangan zat besi dlm badan..vitamin B12 n folic acid. hmm..mmg aku malas sikit bulan lepas,skip2 mkn ubat n minum susu(sorry dear,pardon me for my negligence..promise u that it'll x happen again!) during pregnancy,everything that our bodies need will doubled..yerlah,kita kongsi ngan baby kan..so tu yg xcukup kalau kita amalkan diet yg bese2 je..justeru itu aku kena lebih concern ngan diet aku..
  1. amik makanan yang kaya ngan zat besi such as daging,wholemeal bread or cereals,telur,bayam or dried fruits(aku ada google dia kata kismis or kurma bagus tuk tambah zat besi)
  2. banyakkan pengambilan vitamin C- since aku xleh nk telan buah2an ni dlm bentuk raw..so alternatively,aku minum jus je..n nurse tu bilang kalau makan ubat vitamin nk tambah darah ni jangan minum ngan air soya or tea as they will hinder the iron..camtu plak..
  3. banyakkan juga pengambilan makanan yg ada folic acid cam asparagus,broccoli n daging.
  4. nurse tu gak pesan suh mkn seafood..nk senang mkn tomyam.hmm..kerang some more,char kuey toew kerang aku suka la hehehehehe
tu la antara pemakanan yang direkomen oleh Pn nurse last 2 weeks. n di atas rasa bersalah kat my baby,aku dan2 tu gak implied all the suggestions to my daily diet. result???
alhamdulillah..g checkup tadi..HB aku dah naik normal cam bese..syukur sangat,sebab risau gak kan...
n hopefully,after this xdela lagi berlaku benda yang mencemaskan aku ni(cemas?cam seyes je)
doakan la this pregnancy goes smoothly esp during this fasting month ni ^_^

sekian lu entri kali ni,adios ^___^

No comments:

Post a Comment